tisdag 22 februari 2011

VFU Tisdag 22/2

Trevlig dag på min vfu plats!

Idag har jag varit på min praktikplats och haft ännu en aktivitet tillsammans med barnen. Jag hade tänkt att barnen skulle få bli uppdelade på de två dagarna vi har ledigt denna veckan, jag hade alltså tänkt att bara de äldsta barnen som är 5 år göra aktiviteten idag. Men detta gick INTE alls, de yngre barnen såg direkt att jag lade ut den fina färgglada "fallskärmen" och så hade jag hela gruppen samlad PÅ fallskärmen. De andra pedagogerna tog med sig de gråtande 1 till 3 åriga barnen ut ur rummet och bort från den fina fallskärmen. Jag tänkte direkt nej jag kan inte låta dem vänta till på fredag då de känner att de kommer få vänta så länge och bli så ledsna så jag tänkte jaja det gör ingenting att båda grupperna får göra aktiviteten idag, jag gjorde därför först aktiviteten tillsammans med 5 åringarna och sen efteråt tog jag med mig de yngre in för att de skulle få prova att göra samma sak. Medan de stora barnen gjorde aktiviteten så fick de yngre barnen sjunga lite sånger med de andra pedagogerna.

Jag förklarade först utan musik vad det var vi skulle göra. Jag berättade och de fick prova på att spela när jag gick runt, när jag kände att barnen hade klämm på vad leken gick ut på så slog jag på musiken. Barnen hängde med och gjorde som jag hade tänkt att man skulle göra. Barnen fick sedan byta plats med mig och leda oss andra och de tyckte att det var skoj att leda gruppen. Några barn ville inte alls gå in i mitten och leda gruppen och nån ville inte byta plats med någon annan Citerar flickan: " Jag vill inte byta plats, om jag ska gå i mitten så vill jag inte att någon annan tar min plats, och tar någon min plats vill jag inte vara i mitten. Jag vill ha det röda ägget"

De barnen som inte ville fick sitta kvar och spela, de fick även byta plats med något annat barn om de ville för att prova på något annat instrument men de behövde inte stå i mitten. Tjejen som inte ville byta plats för att hon inte ville att någon hade hennes plats och använde de röda ägget. Försökte jag få att vilja prova på de andra, tillslut ställde hon sig i mitten men då fick ingen sätta sig på hennes plats och de andra barnen gick med på de och satte sig istället på en plats där de inte satt något barn, vi var lite för få för att fylla hela fallskärmen.

Efter att jag hade den stora gruppen så kom det in en grupp med 1 -3 åringar som var fulla av energi och fulla av förväntningar om vad de skulle få göra. Jag förklarade även för dom först utan musik, spelandet var redan igång när jag förklarade. Jag prova att förklara och peka på färgerna på fallskärmen och sedan peka på de färgade instrumenten. Det var svårt att förklara och veta om de förstod. Jag slog därför på musiken för att se om något av de yngre barnen har förstått. ALLA barnen började spela hysteriskt på instrumenten. Medan musiken spelades gick jag runt på de olika färgerna och pekade på till exempel färgen GUL på fallskärmen, Pekade på den GULA maraccasen och pekade på min fot som stod på den GULA färgen och berättade sedan för barnet som jag var vid att NU får DU spela. Några av barnen förstod vad det var de skulle göra. Det var speciellt en av de yngsta barnen jag la märke till, flickan är 1,5 år och när jag pekade och visade så förstod hon att när jag klev på den GULA fick hon spela och när jag sedan gick till den gröna så slutade den tjejen att spela och det tyckte jag var helt faccinerande att hon fixade att förstå vad det var trots att hon var så liten som hon är.

Jag tyckte att aktiviteten gick jättebra med både grupperna. Det blev inte som jag hade tänkt mig med de yngre barnen men barnen hade roligt och fick en härlig musikstund tillsammans. De spelade och skrattade och fick röra sig till musiken och även spela på de fina instrumenten både de jag hade tagit med och de som förskolan har (dock uppe på en hög garderob). Jag är väldigt nöjd och glad att det gick så bra. Barnen berättade om vad de hade fått göra efteråt med dom andra pedagogerna som inte var med.

Kan dock inte lägga upp någon video från aktiviteten då sekretessen säger att de inte är okej! Men här kommer en bild!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar