torsdag 3 februari 2011

2/2 Onsdag! Färger,ackord,gitarr och piano

Denna dagen var den bästa på länge i mitt liv, herregud vad roligt jag har haft de och så mycket som jag har lärt mig! När vi kom in musiksalen denna onsdags förmiddag så låg fallskärmen utbredd på golvet, jag tänker förklara vad det var vi gjorde med denna och hur det såg ut genom att ni får titta på en video som jag har klistrat ihop!



Vi gjorde inte bara den leken utan vi lärde oss även en till liknade lek fast med färgpluttar. Vi satt i olika grupper Grön,Gul och Röd grupp. Och när den röda kom upp var det bara röda instrument som skulle höras och samma sak med de andra färgerna. Ibland vad de någon som höll upp alla tre och då menas de att ALLA färger spelar samtidigt!



Efter detta så lärde vi oss olika ackord, Marie gick igenom D,A7,G och EM på gitarr, Ett D ackord har färgen röd, A7 ackordet hade färgen grön, G ackordet hade färgen gul och EM ackordet hade färgen svart när vi lärde oss dom för att lättare kunna skilja på dem när vi skulle byta under en låt. Vi fick lära oss att spela "idas sommarvisa" "In the jungel" och även lite på "Love is all Around". Det var svårt att byta snabbt. I början var vi uppdelade i två grupper och då spelade vi låtar som Marie kallade för 1 låten,2 låten,4 låten och 8 låten. Siffran står för hur många gånger man skall dra på alla stänger på just de ackordet vi skulle spela. Marie kallar de för "fring". Så man skulle alltså på 4 låten spela D 4 gånger alltså hålla fingrarna som ett D ska vara, och sen dra på strängarna vid hålet, Fring,Fring,Fring,Fring, sen bytte man ackord medan den andra gruppen spelade 4 stycken D ackord.





Man kan säga att det stämmer som de sjunger i "Love is all around" alltså "I feel it in my fingers" För man trycker så himla hårt på strängarna så man får stora märken och blir tillslut bortdomnad.

Efter allt gitarrspelade så fick vi lära oss att räkna ut ackord på ett piano och det var komplicerat kan jag säga, jag förstod inte alls i början men sen när vi fick prova sätta fast tejp bitar och leta ut alla ackord vi lärt oss på pianot så gick de lättare :)! Då hade de liksom fastnat fast! Det var väldigt spännande att få lära sig mer om hur man spelar på ett piano för de har jag aldrig förstått mig på. Vi spelade idas sommarvisa på gitarr och piano och byttes av så alla fick prova på att spela på pianot efter att vi lärt oss om det. Vi hade våra tejp bitar att gå efter och färgade cirklar som Marie pekade på så vi kunde hänga med och trycka :)!.


Efter de blev det lite fri lek och vi spelade lite mer på gitarrerna och lyssnade på musik sen gick vi hemåt med ett leende på läpparna som höll i sig och finns kvar fortfarande! VÄLDIGT ROLIG OCH LÄRORIK DAG!!

2 kommentarer:

  1. Hej Sara!
    Vilken kul grej du gjort med fallskärmen!!
    Ser fram emot nya inspirerande inlägg från dig;)
    Lycka till kram Marie E

    SvaraRadera
  2. Tack Marie :)! Va roligt att du tyckte de var kul :)! Det är så spännande att få ta del av allas bloggar tycker jag! KRAM

    SvaraRadera