måndag 14 februari 2011

Tillverka trummor och alla hjärtans dag!

FANTASTISK KUL OCH GIVANDE DAG I BILDSALEN

Idag så tillbringade vi dagen i bildsalen för att skapa trummor :)! Mats startade igång oss och förklarade som vanligt att materialet får användas tills de är slut och att man får ta MYCKET om man vill :)! Det är så härligt att få vara i en sal med så mycket material, tänk om alla förskolor kunde ha den tillgången till material och saker som vi hade det är verkligen helt fantastiskt. Men vi skulle kunna göra det möjligt på förskolor med genom att samla in "skräp" så har barnen mycket material att arbeta med och det kan man få in varje dag om man vill :)!

Men nu var det inte riktigt materialet i bildsalen jag skulle skriva om :), det var ju vad och hur vi har gjort idag!

Vi fick börja med att ta varsitt papprör som då skulle bli våran trumma, jag valde att skapa två trummor :)!



Jag började med att måla det ena röret grönt(min favoritfärg för er som missat de :) ) sedan blev jag inspirerad av Ida Karlssons trumma och ville göra min andra trumma svart så jag målade den också när vi ändå hade färgen nära till hands.






















Sen kände jag att det var tråkigt att bara ha mina trummor enfärgade, så jag började med den svarta och fick hjälp av Ida Karlsson att komma på att denna trumman faktiskt skulle bli en "känslotrumma" alltså en trumma som man spelar på när man pratar om känslor och hur man mår och liknande på förskolan med en grupp barn, låta barnen förklara hur de känner sig och sen sjunga och spela om just hur de barnen mår och att det är okej att vara arg, ledsen, glad och till med lite tokig. Sedan kan ju faktiskt barnen beskriva innan hur man ser ut när man är exempelvis arg och visa med kroppen hur man är när man är arg. Så här blev "känslotrumman"






Jag målade även den gröna trumman, och den kallar jag för "musiktrumman" som är meningen att barnen ska få använda då vi spelar musik på förskolan, och detta kommer jag att kanske inte bokstavligen slåss för men jag kommer att kämpa för att det ska bli betydligt mer musik i barngrupperna där jag kommer arbeta än vad det är i dagens barngrupper alla fall. Jag målade därför lite olika noter på den :)

Så här blev den gröna trumman:














Efter all målning var det dax för skinnet som man spelar på att sättas fast, det sattes fast med häftpistol efter att skinnet hade legat i vattenbad i ungefär 30 minuter för att mjukas upp. Sen spänner man upp skinnet på trummen och häftar samtidigt, det var väldigt bra med hjälp när man gjorde detta. Då skinnet var både blött och svårt att hålla fast ensam. Här har jag tagit bild på när Anna och Teuta fixar skinnet på Annas trumma:









Efter det dekorerade jag mina trummor med lite rep och fint :)! och så här blev resultatet av mina båda trummor och jag är jättenöjd med dom :)!




Här nedan kommer lite bilder på andras trummor som är hur fina som helst! Jag kikade runt på allas och oj va fina alla blev :)!

















Detta har varit en rolig dag och jag har lärt mig att kunna göra en egen trumma som inte var alls speciellt komplicerat och som man enkelt skulle kunna arbeta med i förskolan med barnen, låta barnen får skapa och göra sina egna trummor som de kan använda på förskolan och även ta hem och spela för mamma,pappa och syskon :)! Det behöver inte kosta mycket att göra detta eftersom att det är inte något speciellt dyrt material. Skinnet kan kosta en del, men som såna rör kan man säkert tigga åt sig från någon arbetsplats :)!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar