fredag 18 februari 2011

17/2 Torsdag

ARRANGERING

Idag stog de alltså arrangering på schemat. Marie berättade att det går att arrangera många olika saker såsom en fest, eller en blomster arrangering, eller ett kalas kanske :). Men hon berättade att man faktiskt kan arrangera en låt på olika sätt med. När man arrangerar en låt är det alltså hur man vill genomföra och bygga upp låten. Man kan dela upp låten så att exempelvis en pojke sjunger första meningen och sen fortsätter en annan pojke på andra och på tredje blir det en tjej som sjunger, alltså att man blandar och bygger upp låten på olika sätt. Vi fick prova på att sjunga samma låt men att vi började på olika tidpunkter alltså att vi väntade tills den gruppen som var före hade kommit till ett visst ställe i texten och vi började om från början, detta kallades för kanon, att man sjunger samma låttext men att man startar inte igång samtidigt. Vi delade in oss så vi var 2 och 2 och sedan skulle vi försöka att starta igång oss själva då Marie behövde hjälpa någon med något på annat ställe. Vi provade att göra det på egen hand men det blev bara kaos och Marie kommer in och ser ut att tycka det är ganska skoj och det förstår jag, vi höll nog inte samma puls och vi kom av oss hela tiden och ingen visste när vi skulle sluta sjunga haha så den första videon är vårat kaos :) Efter denna kommer en annan video där Marie är tillbaka och styr upp allt så det blir bättre :)!








Marie visade även en sångbok som heter "Pojkaktiksångbok" och jag blev nästan lite arg för jag tycker inte om hur vi delar upp pojkar och flickor, jag anser att alla kan lyssna på samma musik och göra samma saker och att de inte ska spela någon roll vilket kön man har, men förutom att materialet heter som det heter så tyckte jag att det var väldigt roligt material, eftersom de hade bytt ut texten till olika barnvisor/sånger som från början var lite "löjliga" eller lite för "mesiga" alltså det är ingenting läskigt i några barnsånger nästan och därför skapade de personerna som har skapat pojkarktig skapat detta. En låt som vi fick lära oss av Marie från de var:

Jag är en vanlig vampyr (melodin är samma som "jag är en vanlig kanin") i denna låten har de alltså bara bytt ut texten så att den blir såhär:

Jag är en vanlig vampyr, suger ut blod tills jag spyr
huggtänderna mina är vassa och fina och suger som huggtänder ska slurp slurp

och jag tyckte verkligen att det var hemskt roligt att de har bytt ut texten och gjort de till något som är lite mer otäckt :)! Marie berättade även att hon hade använt detta och att barnen både flickor och pojkar tyckte detta var väldigt roligt. Men jag tycker att man ska byta namn på materialet, men de har säkert valt det namnet för att det ska bli en reaktion emot de att man inte ska säga så och att man sedan tittar vad det är och inser att det är ganska bra faktiskt :)!.

Vi lärde oss även om toner idag, vad de heter de olika tonerna och vart de sitter och alltså hur man kan se vart de ska sitta. Vi kollade på en jättebra mall från musikteori.se som ser ut på detta viset.

Denna bilden kommer alltså från www.musikteori.se och ligger under kapitel och sen trycker du på "musikteorins grunder"

På denna bilden så kan man alltså se vad tonerna sitter och vad de olika tonerna heter. Detta var klurigt till en början och jag trodde aldrig att jag skulle förstå detta, men tillslut så satt de trots allt :), jag satt och pluggade stenhårt för att få in de. Det är väldigt roligt att kunna sånt här eftersom jag aldrig har kunnat lärt mig sånt här innan av olika anledningar.

Vill avsluta med en låt vi lärde oss som är väldigt fin tycker jag och som vi fick prova att skriva ut namnen på tonerna. Jag tycker denna låten borde spelas och tas med ofta på förskolan så man känner att man är unik och att man arbetar mycket med de i sin barngrupp. Vi sjunger även i olika stämmor tror jag det heter. Marie sjunger efter oss. När vi sjunger refrängen så sjunger Marie versen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar