torsdag 10 februari 2011

8/2 Tisdag

Röst,rim och rytm

Idag hade vi en föreläsning med Jörgen om röst,rim och rytm, Jörgen pratade mycket om vad estetisk konst kan vara, och det kan ju vara musik,film,teater men även skönlitteratur. Han pratade om att detta är saker som berör oss människor eftersom att det finns olika slags budskap i böcker,texter,musikstycken och så vidare. Vi kan få fram olika känslor beroende på vad det är vi hör och lyssnar till.

Jörgen pratade även mycket om att rimma, och han berättade att barnen på förskolor och skolor ska ha möjlighet att rimma mycket då det får en språkmedvetenhet som kan göra det lättare för barnen när de ska börja läsa för att de kan göra det lättare att knäcka läskoden.

Vi fick även höra att ljud och bokstäver inte är samma sak, ett ord kan låta på ett sätt men stavas med andra bokstäver än vad de låter. Tillexempel Läxa har 5 stycken fonem(ljud) om man alltså skulle skriva de som de låter skulle de se ut så här Läksa. Det har stor betydelse vad man sätter betoningen i ordet också.

Det var mycket som var svårt att förstå, eftersom jag har haft det väldigt svårt under min skoltid med svenska språket och har haft svårigheter med vissa saker inom svenskan så kände jag att detta hade jag inte riktigt så bra koll på, det var bra att jag fick höra detta en gång till och kanske att jag kan förstå detta lättare och bättre nu. Jörgen förklarade även att det finns olika rim, "börjerim"- de som rimmar i början på ordet "inrim"- när det rimmar fast att det inte är med samma bokstäver och tillsist "Slutrim" om det slutar på samma bokstäver.

Senare under eftermiddagen så fick vi arbeta i studiegrupperna och göra olika uppgifter med det som vi hade gått igenom på föreläsningen. Vi skulle sedan redovisa för de andra vad vi hade övat på och provat på. Så här kan det låta och se ut då.





Satt även idag efter skolan och pluggade fast denna gången till litteraturseminarium nummer 1. Jag satt i musiksalen och läste och skrev samtidigt som ett lärarband repade järnet. Det var hur hög volym som helst med andra ord en sjukt bra pluggmiljö enligt med eftersom jag pluggar mycket mycket bättre med superhög volym och oväsen när jag ska plugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar