fredag 18 februari 2011

Tema, Teori och trummor

Idag har Marie lärt oss ytterliggare dundersvåra saker som man har svårt att få in :)! Men det är fortfarande väldigt roligt att lära sig nya saker och väldigt intressant och jag antar att ju mer jag pluggar desto mer fastnar de och kanske sitter kvar en längre tid :)!. Det vi har lärt oss idag kan vara väldigt bra att använda sig av i både barngrupp och för eget bruk, eftersom att man kan genom transponera ackorden så kan de passa ens egna tonläge. Man kan alltså sänka och höja tonerna för att lättare kunna sjunga, och hittar man en barnlåt som inte går i ett tonläge som passar så kan man då genom att sänka fixa så att pedagoger och barnen kan sjunga låten.
När man transponerar använder kan man använda sig utan en sådan här:




Denna bilden(cirkeln) visar alltså på ett enkelt sätt vad ackordet blir om du vill transponera det. Jag ger ett exempel här: Du har en låt som går i Cdur, men vill hellre spela den i Ddur, då flyttar du i cirkeln två steg från bokstaven C och kommer då till D och nästa ackord kanske är ett G7 och du flyttar du som innan två steg och kommer till ett A och eftersom att G7 har siffran med sig så blir det inte bara ett A utan det blir ett A7. Siffrorna bara hänger med liksom ALLTID.

Men när man transponerar en låts ackord MÅSTE man även transponera melodin alltså tonerna i låten för att det ska låta bra. Det tyckte jag var svårt så jag kan tyvärr inte förklara detta ännu, men när jag väl har haft tillräckligt med tid för att fått in detta och lärt mig detta så kan jag förklara det tydligare.

Efter att vi hade fått prova på att transponera, så fick vi spela lite på trummor, många av oss spelade på våra egna trummor och mina fungerade riktigt bra :)!






Jag vet att jag skriver lika jämt men jag tycker verkligen att VARJE dag i denna kursen är jättekul!!!! Jag lär mig så otroligt mycket och kursen gör mig glad så jag säger de igen, det har varit en kanonrolig dag :)!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar