torsdag 3 februari 2011

1/2 Tisdag VFU besök

I måndags var jag på min vfu plats, gick även dit tisdag för att göra en av mina musikstunder tillsammans med barnen, jag valde att spela upp en låt ur "Majas alfabet" som jag fått låna av Marie Simonsson, jag spelade låten som är till bokstaven B som heter "Blåklint". Eftersom barnen hade trollat fram den nya färgen som visade sig vara blå valde jag att spela denna låten så de hörde ihop med min vfu plats nuvarande tema. Barnen regerade på lite olika sätt som man ser på de videor jag har spelat in. Det kändes som att det gick bra och att barnen tyckte det var roligt. På de jag har spelat in syns det att barnen rör sig på väldigt många olika sätt några snurrar, andra dansar tillsammans med andra barn och vissa av barnen bara knallar omrking och bara ÄR. Barnen på min förskola är mer vana vid att lyssna på Manboy och lite snabbare låtar och jag tror det kan vara svårt att dansa till denna då de hade mycket energi i benen, Några av barnen satte sig ner och grejade med något annat på golvet, till exempel byggde med klossar, någon annan satte sig inne i en koja som var uppbyggd i rummet och någon lade sig ner på golvet för att bara vila.

Om barnen hoppar hårt i golvet så hoppar även CD-spelaren då blev det att de hackade till en snabbis men sen kom det tillbaka, En av de yngsta barnen regarerade väldigt på detta och sa snabbt och OJ när det hände och stannade upp i sin dans. Någon kom även fram till oss pedagoger och ropar stäng av stäng av stäng av!! Och ja all musiksmak passar inte alla barn/personer så är det :).


Jag följde med i dansen och berätta mer vad man kunde göra för danser. Jag dansade tillsammans med barnen, bredvid barnen och var alltid med och stöttade barnen i att våga dansa men inget barn blev tvingat att vara kvar, ville barnen inte dansa och istället göra något annat i ett annat rum så var det helt okej att gå ifrån och göra detta!

Det var verkligen en rolig upplevelse att få se hur olika det kan vara på barnen hur de reagerar på den lugna musiken mot vad jag har sett när det är manboy i CD-spelaren. Det är roligt att se deras energi i deras dans och att pedagogerna också dansar och visar att det inte är farligt att dansa och göra lite tokiga steg och hopp och skutt och så utan det att de ser att det är tillåtet att göra vad man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar