onsdag 9 februari 2011

Måndag 7/2

Dra ingång en låt, lära ut en sång

Dagens föreläsning/workshop handlade om hur vi kan lära ut en sång och hur vi skall göra för att dra igång den med barn. Det första som Marie började med var att spela en låt som heter "Qvist" som går såhär:

Qvist är gubben som bor i svängen, Han har hönorna i sängen. Han har tuppen inomhus, Har han tuppen inomhus? Ja han har tuppen inomhus, inomhus och han bjuder oss på snus Bläääääää!

Marie lärde oss flera påsklåtar under denna föreläsningen/workshopen. Hon lärde oss även vilka olika sätt man kan lära ut en sång och starta igång en låt på. Det var:

HELHETEN: Då man presenterar ALLT på en gång, alltså hela låten direkt. - detta gjorde Marie med den första låten "Qvist" eftersom hon spelade hela låten och lät oss lyssna och ta till oss den och försöka lära oss hela direkt. Marie pratade även om flera andra sätt som man kunde lägga upp en låt på, hon berättade att man kan ta en bit i taget, använda sig av "glömord" då man "glömmer bort" hur texten är och gör det till en tokig sak, Lära ut sång genom rörelse/dans till sången, Teckna med olika täcken och några flera. Jag kommer visa några exempel på vad vi lärde oss på en video för att ni lättare ska förstå.






Marie pratade också om att man ska variera sig i aktiviteten alltså man ska låta barnen få stå, sitta, ligga, hoppa, springa och så vidare för att barnen inte ska tycka att det blir långtråkigt att sitta stilla.

Jag fick även lära mig varför barn alltid sjunger så ljus/högt och detta beror på att barnen har kortare stämband och har svårt att gå ner på de mörkare tonerna. De ligger oftast mycket högre än vad vi vuxna gör, eftersom att vi vuxna har längre stämband som gör att vi kan gå ner längre och känner att det är behagligare att ligga på en lägre tonart än barnen. Men för att barnen ska känna att det är roligt och att de hänger med så bör vi pedagoger ligga på deras nivå även i tonläge eftersom att det blir så väldigt svårt för barnen att följa efter våran nivå. Marie tog också upp en väldigt viktig sak som jag faktiskt inte har tänkt på innan, att det är viktigt vilken melodi vi har i de vi säger. Har vi en melodi som låtar glatt när vi ger barnen en tillsägelse så relaterar detta ofta i att barnen inte lyssnar till detta utan fortsätter att göra de vi just har bett barnen sluta med. Vi ska alltså tänka på vilken tonfall vi lägger i de vi vill säga till barnen.


Efter skolan så satt jag kvar en stund i skolan för att plugga med vetenskapliga artikeln inför seminariet! Jag satt och skrev, lyssnade på musik och plinkade på gitarren lite då och då. Klockan 19.00 så kom mina gruppkamrater för att skriva vår diskussion tillsammans. Vi pluggade riktigt flitigt och fick klart det och det blev jättebra. Vi hjälptes även åt med våra artiklar lite med, vi blev kvar i skolan till klockan 21.00. Men det var skönt att vi fick klart det och slapp stressa ihop något. Här kommer en bild på hur det ser ut runt omkring oss när vi studerar :)!



Jag och Maria satte oss sedan i musiksalen och spelade lite gitarr till klockan 21.30 vi var jätterädda(allafall jag) att det skulle börja pipa något larm vid klockan 22.00 för jag hade förstått det så :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar