söndag 27 februari 2011

Fredag 25/2

VFU BESÖK!

Idag har jag varit på VFU för att göra en uppgift, jag hade dock ont i mitt huvud och kunde inte stanna kvar länge än fram till lunchen. Jag genomförde min uppgift/aktivitet jag hade som jag hade lovat barnen att de skulle få. Jag hade berättat att de skulle få göra något roligt på fredag när jag kommer tillbaka :)!

Idag klädde jag ut mig till elefanten som jag även var på tillfället då vi ledde vald litteratur, Vi samlade barnen inne på "samlingsmattan", när alla barnen hade kommit och satt sig berättade jag att jag ska klä ut mig till ett stort djur och att de fick fundera på vad de kunde vara för djur medan jag gick ut och bytta om till den gröna elefanten. Sedan fick barnen dansa tillsammans med elefanten till låten " Jag är en elefant", jag berättade först vad det var för rörelser som barnen skulle få göra och sedan satte jag igång låten. Sedan så spelade jag "Mors lilla Olle" på gitarr för barnen medan de hjälpte mig att hålla takten på knäna, barnen var jätteduktiga på de och visste precis vad de var jag menade. Sen berättade elefanten(jag) för barnen att när jag sjunger och spelar "Mors lilla Olle" för min björn vän så somnar han och så sjöng vi "Björnen sover" Barnen tyckte det var roligt och spännande att jag klädde ut mig.

De märktes att barnen tyckte det var roligare när jag var utklädd och när jag själv bjöd på mig själv. Barnen fick även prova på att spela på gitarren innan för att prova på hur det kändes att spela. Genom att tillåta barnen att spela, känna och testa så blir de inte svårt när man själv ska spela och ber barnen låta bara jag spela. Barnen fick även hjälpa mig innan samlingen att stämma gitarren med min stämm apparat. Jag lät dem vrida tills de såg att det blev en grön bokstav, berättade innan att de skulle stå ett E,B,G,D,A,E och när de passade så berättade jag att det är samma bokstav som ditt namn börjar på. Barnen var verkligen superduktiga.

Här kommer en video på mig under samlingen jag hade med barnen!




Jag blir så glad när jag ser att barnen har det så roligt och att de verkligen tar tills sig de jag berättar på ett annat sätt när jag tar med musiken och när jag själv bjuder på mig själv. Jag upplever att samlingen blir så mycket annorlunda om man vågar bjuda på sig själv.


Efter min samling skulle jag bara springa över med med gitarren som jag hade lånat av den andra avdelningen, när jag kommer in så ber pedagogerna där att jag ska vara med och spela för dom eftersom de precis har börjat med sin samling. Jag kände mig lite osäker men jag tänkte ja men jag kan prova och så frågade jag barnen om de ville sjunga "Mors lilla Olle" och att jag spelar på gitarren samtidigt. Alla barnen svarar JAAA!!!! och ser jättelyckliga ut. Jag satte mig och spelade och det gick kanon och jag kände inte att det var speciellt läskigt eller konstigt att jag gjorde det heller. Barnen bad mig spela mer så jag frågade om de kunde "Idas sommarvisa" och med samma glada JAAA!! svarade barnen :)! Sedan spelade jag den och det gick också bra och jag blev så glad att jag vågade, och att det inte gjorde något att jag gjorde fel utan att det bara var att fortsätta ändå :)!. Musiken har utvecklat mig på ett positivt sätt jag vågar mer och törs använda min röst och vågar spela för andra :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar