lördag 5 februari 2011

Fredag 4/2 Tillverka ljudverktyg

Idag fick jag hjälpa till att starta igång dagens lektion, det gick inte fint utan fiiiinfint haha :)! Vi skulle alltså tillverka något instrument inne i bildsalen idag. Marie hade ställt in olika instrument som tidigare kurser hade tillverkat som jag visade upp som exempel.




Här visar jag lite olika förslag på vad man kan göra, detta är något slags blåsinstrument skulle jag tro. Väldigt många fina saker. Idag fick vi tillverka vad vi ville förutom trummor då det står tillverka trummor senare på schemat!



Sen var skapandet igång och det tillverkades massor av fina saker :)! De flesta av oss tillverkade maraccas(stavning?) Jag tillverkade en grön fin maraccas:

















Den är gjord av en klockkant,wellpapp och var fylld med makaroner i den runda delen och den undre alltså handtaget fyllde jag med kapsyler. Här ska ni få ett smakprov på hur den låter:




Marie Edvardssons fina skapelse :)!








Efter att vi hade tillverkat färdigt så samlades vi i musiksalen för att uppspelning med våra fina instrument. Alla fick höra på allas och höra hur vi hade tillverkat dem. Detta tyckte jag var väldigt bra och tar med mig denna ide till mitt framtida yrke då barnen skall få lyssna på varandras och på ett bra sätt kunna få vara med och bli uppmärksammade. Vi spelade även helgrupp på våra instrument och vi lånade ut våra instrument så flera fick testa hur de kändes att spela på dem. Marie spelade på gitarren och vi spelade på våra eller lånade instrument. När vi gör det så kan det låta på det här viset :)!




Sen sjöng vi ännu en till låt, där vi sjöng så här: "Va får det lov att va, att spela på idag?, ta vad du vill ha! ett ägg en maraccas och claves, ett ägg, en maraccas och claves" Så här lät och såg de ut då:



Vi fick lära oss hur vi skall spela på en maraccas för att det ska låta bäst, man skulle inte röra på handleden utan det är armbågen som ska röra sig. Marie berättade även att man kunde hålla i själva kulan på en maraccas med skaft för att lättare kunna göra olika ljud. Vi spelade "jämt" och vi spelade "ojämt" och fick prova de en stund för att höra vilken skillnad det blir när man ändrar.

Vi pratade även om hur förskolorna använder instrument eller inte, på min förskola stod alla instrument högst upp på ett skåp där de inte kunde få tag på dem, eftersom att de var så rädda om instrumenten, jag anser att man då kan köpa billigare instrument som har samma ljud eller tillverka egna som barnen kan få spela på. Det är viktigt att barnen får prova på tycker jag. Och ger vi barnen möjligheter till att prova så kan vi på ett enkelt sätt få in mer musik i barngruppen. Vi fick prova olika lekar med musik och instrument och vi spelade även på våra instrument till andra låtar som brukar sjungas på förskolor.

Detta var en väldigt rolig dag och jag har lärt mig massor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar