söndag 27 februari 2011

Torsdag 24/2

Leda vald litteratur
Till idag har vi planerat en varsin lektion/samling på 20 minuter/grupp. Våran uppgift var alltså att vi skulle göra en lekfull och rolig lektion med hjälp av kurslitteratur eller annan användbar litteratur. Vi skulle använda oss av musik/ljud i samlingen. Av detta har jag fått mycket bra tips tills jag ska börja arbeta, tips som visar hur jag kan ta med musik i en barngrupp på ett enkelt och roligt sätt. Vi fick även prova på att leda en aktivitet på egen hand som vi har planerat på utifrån litteraturen.

Vi fick många olika tips om hur man gör det till en rörelsefull och spännande samling där barnen kan uppleva musiken. Jag tror att det vore bra för alla pedagoger att få prova på att arbeta med sånt här, att prova på att leda och få tips av varandra för att bli mer säkra i sig själva och att de vågar bjuda på sig själva. Jag har upplevt att många är osäkra när det gäller att använda sig av musik för att de inte har kunskapen, därför anser jag att det är väldigt viktigt att vi pedagoger få kurser/utbildningar i hur vi kan använda oss av detta på ett enkelt sätt.

Här kommer några bra tips som vi har arbetat med och visat upp under denna workshopen/föreläsningen

Grupp A2
Gruppen hade planerat en lek där barnen(vi) fick varsin liten bild med ett djur på. Sen skulle vi låta som de djuret och leta reda på våra kompisar som lät likadant som oss. Efter detta blev det "så ska det låta" en förenklad variant av tv programmet så de blir anpassat för barn på en förskola.








Grupp B5

Sen blev det vår tur att visa upp våra aktiviteter med barnen(studiekamraterna). Vi har valt att lägga upp det så att det går ihop med varandra så det blir en aktivitet fast att de är olika. Jag har lärt mig mycket av att vi fick göra detta. Undersöka vad är det barnen lär sig i detta och vad är de barnen tränar på?. Det är viktigt att vi reflekterar och tänker efter innan vi gör våra aktiviteter vad är det som är bra för barnen med denna och varför.








Grupp A1

Den här gruppen gjorde aktiviteter där barnen(vi) fick använda instrument i olika färger. Vi skulle gå runt och spela på de färgade instrumenten och sen ropade någon ur grupp A1 antingen färg, familj eller par, och då skulle vi leta reda på vår färg om de var färg och när det var familj skulle det vara en blå,grön,gul och röd tillsammans. Barnen får lära sig färgerna och skilja på dem. Grupp A1 delade även inte upp familj i instrument familjer utan de blandade både färger och instrument med varandra och där kan man visa barnen att de i en familj är väldigt olika, att man inte alltid har samma färg, samma egenskaper och liknande. Att man pekar på olikheterna som något positivt.



Grupp B4

Denna gruppen hade temat känslor, de använda sig av olika känslor, sjunga arg eller ledset eller kanske till och med trött. Hur låter de olika och hur ser man ut när man är trött. Vilket tempo ändras de olika till.













Grupp B6
Denna gruppen hade tema bondgården, de pratar myckte om olika djur. Tillsammans med denna gruppen fick vi lära oss vad ett par var på ett enkelt förklarat sätt. Sedan fick vi spela memory med oss själva som brickor. Två av oss fick vara de som spelade memory och vi andra var brickorna som skulle vändas. Vi fick lägga oss på mage på golvet och när de som spelade memoryt vände oss på rygg så skulle vi låta som de djuret vi fått till delat till oss. Sen fick vi träffa de olika djuren på bondgården och ta reda på vad de olika djuren gör och prova på att vara olika djur. Så här såg de ut:





Grupp A3
Denna gruppen valde att göra olika rörelselåtar. Här lär sig barnen höger och vänster och de lär sig vad de olika kroppsdelarna heter och motorik. Det är viktigt att vi låter barnen få röra på sig och det är ett bra tillfälle att få in musik tillsammans med rörelse då de förknippas bra med rörelse, vi pratade även om att ta med såna gamla låtar som vi lyssnade till när vi var yngre till barnen, även fast vi känner att det är riktigt gammal låt så är den ny för de barnen som är små nu. Bjud med dem på äldre musik och ny såklart.

Diskussionen om varför musikspecialisering var så viktig för oss pedagoger att få med oss också. Vi endades om att det ÄR viktigt med musik eftersom det är på tok för lite musik ute i verksamheten och detta beror troligen på att personalen inte vågar, eller inte kan. Inte vet hur de ska göra för att få in musiken. Genom att vi får möjlighet att gå en sån här bra specialiserings kurs så får vi möjlighet att ge barnen mer musik i verksamheten. Jag förstår att inte ALLA vill och kan välja musik men det finns ju fler specialiseringar som kanske passar bättre för andra, men att musiken skulle vara mindre viktig är helt fel. Det är lika viktigt om inte mer anser jag då vi kan hjälpa barnen att lära sig lättare genom att vi använder oss av musik i lärprocessen. Vi påverkas och glädjs av musik varför skulle inte barnen få den möjligheten att glädjas lika myckte som vi då?.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar