lördag 12 februari 2011

11/2 Fredag

TAKTARTER, BOLLAR OCH NOTVÄRDEN

Idag så hade vi som vanligt en väldigt rolig och lärorik föreläsning med Marie, denna gången var de inte så enkelt för min hjärna att förstå vad vi skulle lära oss, men tillslut så fick jag in vad det var Marie menade.

Vi började dagen i dramasalen där Marie inledde med att berätta att det är pulsen i musiken är som en liten motor eller ett hjärtslag, det är alltid den pulsen som man följer som är bestämd sedan innan. Vi fick prova på att klappa och studsa boll till olika låtar i 4:e delstakt alltså 1 2 3 4 och vi skulle bland annat prova på olika betoningar och vi studsa bollen(klappa) på 2 och 3 eller på 1 och 4. Så här kan det se ut när vi gör denna uppgiften:



Vi fick även prova att vara i olika grupper så en grupp kastade boll till varandra 2 och 2 på 2 och 3 medan den andra gruppen kastade bollen på 1 och 4. Det såg ut såhär:



Sedan lärde Marie oss en liten låt om namn som hon bara kom på att hon hade i huvudet och ville lära oss. Det var en väldigt bra och enkel låt samtidigt som man kunde göra något. Alltså passar denna lek/sång bra i förskolan, Marie hade även gjort detta med de minsta barnen, men att de kände att det var tråkigt att behöva lämna ifrån sig bollen när den väl kommit till dem, men att man då får lära sig genom denna leken tur tagning och att vänta på sin tur. Väldigt mysig låt tycker jag. Kommer prova den antigen på vfu:n eller i min barngrupp när jag börjar arbeta :)! Så här ser de ut när vi gör den:



Senare under dagen efter att vi fått i oss lite fika, så gick vi in i Musiksalen igen för mer spännande saker att lära sig, i musiksalen lärde Marie ut hur man läser ut noter, alltså vad de har för värden. Vi lärde oss att man kunde enkelt räkna med "slantar" och behövde alltså inte använda begrepp som 4:e del, 8 del och 16 del. Jag kände allafall att det var enklare när man just skulle räkna noter och få rätt notvärde i takten. Vi fick även prova på olika lekar med puls i musiksalen också. Där vi använde oss av 8 delar och 16 delar också när vi klappade händerna.

Vi började med två stycken "lekar" för att vi skulle lära oss de olika delarnas namn och klappa så snabbt som delarna skulle låta. Vi gjorde en lek där vi skulle härma Marie och den fick vi sedan se hur noterna placerades på.




.




Noterna kallas även för olika saker:

Helnot: Vila
Halvnot: kliv
Fjärdedels: gå
åttondels: Spring
sextondels: X2000

Detta för att man lätt ska veta att det går snabbare och snabbare ju mindre delar det blir :)!

De olika noterna är värda olika mycket också!

Helnot: 2,3,4 osv beroende på vad låten är i för takt (det är alltså den enda som kan förändras

halvnot: 2 kr

sextondel: 25öre+25öre+25öre+25öre

åttondel:50 öre + 50 öre

Fjärdedel: 1 kr



Sen fick vi även göra en egen låt genom att vi parade ihop noter så det skulle bli en hel(4kr) Det var under detta moment jag kom på att jag har lättare för att räkna med slantar än att räkna med delar :)!

Jag tyckte detta var väldigt intressant att lära sig, men jag förstod inte speciellt mycket förens när det hade gått typ hela föreläsningen då kom jag på hur det var och förstod det :)! Det är väldigt roligt att lära sig detta eftersom jag alltid har velat kunna det här. Marie lärde ut på ett bra och enkelt sätt med saker som man kunde ta på som ett äpple som hon delade i flera bitar det blev enklare.

Jag vill även ta med ett citat

"När man känner sig dum i huvudet får man tänka på de man är bra på" (Malou Andersson(2010)


Jag skrev även upp mig på lånelistan över Fallskärmen eller/och instrument, och jag skrev då upp att jag vill låna fallskärmen och olika färgade instrument, jag valde en bra stund för att de inte ska vara för många instrument som låter allt för mycket för att vara rädd om både mina och barnens öron. Dessa instrument valde jag som jag kände var ett bra val:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar