måndag 23 maj 2011

Vad säger läroplanerna om musiken?

Vad står skrivet om musik i förskolor och förskoleklasser, vad är det vi som pedagoger skall sträva efter när det gäller musik och hur kan vi stärka barnens utveckling och hjälpa dem att uppfylla andra mål och punkter ur läroplanen med hjälp av musiken som verktyg, har kommer några av mina tankar kring hur musiken påverkar och vad läroplanerna har med skrivet där det står speciellt om musik.

I Lgr 11 (den nya läroplanen som tidigare hette Lpo94) står det så här:

MÅL
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

"kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud," (lgr 11 s.14)

Läroplanen för grundskolan(2011 s. 100-110) där förskoleklass även äger rum skriver att musiken en är ett otroligt viktigt ämne som kan betyda väldigt olika mycket för var och en. Det står även att det finns överallt och att vi som pedagoger ska ge barnen möjligheter till att kunna använda musiken som ett kommunikations satt och att eleverna skall få möjlighet att lära sig reflektera över sin egna som sina kamraters musicerande.

Det står väldigt mycket bra saker om själva musiken i läroplanen, men hur mycket följs detta och hur mycket av detta fantastiska som står får barnen till sig? Ger vi de som krävs till våra elever/barn idag? Jag vill se mer av musiken i verksamheten att man låter barnen skapa och konstruera egen musik och att man låter musiken gå in i flera ämnen att man inte delar upp varje ämne för sig utan blanda ihop det för att de lättare skall kunna lära sig, det är väldigt många som precis som jag lär sig bäst praktiskt när man får möjlighet att använda alla sinnen, och detta är inte omöjligt att göra om man tillåter att musiken kommer in och spelar en större roll i de övriga ämnena.


Vad säger då Lpfö98 (reviderad 2010) om musiken?

I Lpfö98 (reviderad 2010) skrivs det att barnen skall precis som i Lgr 11 att barnen skall lära sig att hantera och använda de olika uttrycksformer som finns där musik ingår antar jag. Men man kan få in musiken i så mycket mer.

Lpfö98 (reviderad 2010) skriver att lärandet skall vara lustfyllt och hur kan inte göra de mer lustfyllt än att ta in musiken i lärandet, jag anser att alla blir glada av musik men självklart olika slags musik beroende på vad musiken har satt för intryck i en själv. Det står även i Lpfö98 (reviderad 2010) att:

"förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den" samt " känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,"(Lpfö98 ( reviderad 2010) s. 11) även detta kan musiken få inkludering i. Barnen kommer från olika kulturer där man har olika musikstilar, varför inte bjuda in kulturerna så barnen på ett praktiskt och lustfyllt sätt upplever sin egen och andras kulturer tillsammans med sina vänner.

Det finns mycket som förskolan kan göra och där musiken kan vara ett viktigt verktyg för lärandet, det viktigaste är bara att vi ser det som ett verktyg och inte bara något som vi måste ha med för att det står skrivet i läroplanen. Vi kan använda detta för att hjälpa barnen till att lära sig flera av målen som vi pedagoger skall sträva efter att barnen lär sig innan de lämnar oss på förskolan. Det är viktigt att de ser att vi är en resurs för dem och att de minns att de har haft väldigt roligt och minns kanske på vilket sätt som de lärde sig att räkna eller på vilket sätt de lärde sig att skriva sitt namn, man kan använda musiken i alla ämnen anser jag så länge man gör det till något som har med de man arbetar med, det finns massor av bra lärande musik som kan få barnen stimulerade och vi kan väcka lusten hos barnen att få lära sig något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar