tisdag 10 maj 2011

Didaktiskt seminarium 19/4

Idag hade vi vårat didaktiska seminarium där vi skulle leda den övriga gruppen i lek och sång. Genom att vi fått tillfälle att göra dessa moment under kursen har vi fått med oss mycket roligt som vi gjort tillsammans i gruppen, men genom detta har vi även fått med oss flera idéer och tankar om hur vi skulle kunna arbeta med musiken tillsammans med våra barngrupper i vårt yrke senare. Dessa 3 tillfällen vald litteratur 1 o 2 och detta didaktiska har gett mig otroligt mycket glädje och även gjort att jag har utvecklats som pedagog då jag vågar bjuda mer på mig själv och jag ser detta som en viktig del i att vara pedagog att vi bör/skall våga bjuda på oss själva och släppa loss ordentligt för då tror jag att barnen också vågar släppa loss mer.

I Lpfö98 reviderad 2010 står det skrivet att förskolan skall sträva efter att varje barn:

"utveckar sin identitet och känner trygghet i den" samt "utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära" (Lpfö98 reviderad 2010 s 11)

Genom att vi fått lära oss så otroligt mycket om musik och hur man kan använda sig av musiken tillsammans med barn så får de ett lustfyllt tillfälle samtidigt som de får in lärande processer i de barnen gör. Det är viktigt att vi som pedagoger väver samman musiken tillsammans med varför vi gör detta och kan se och styrka vad barnen lär sig av momentet vi gör tillsammans med dem.

För att man skall kunna utveckla sin identitet och att barnen ska känna sig trygga i vilka de är, så kan det vara bra att få in musiken i att lära känna sig själv. Man kan prata om känslor och låta barnen visa med ljud, hur det låter när JAG är arg, ledsen eller glad och även få lyssna på hur det kan låta när en kompis är arg. På så sätt vet barnen att om "Kalle" låter på ett speciellt sätt så är det för att han är exempelvis arg eller glad. Och detta kan hjälpa barnen om de har svårt att uttrycka sig med ord att de är arga att istället visa detta med ett speciellt ljud som de själva har fått bestämma att så här låter de när "Kalle" är arg och så vidare.

På de didaktiska momentet var allafall vår grupp först, och vi hade planerat in ett Astrid Lindgren Tema just för att vi hittat så många bra låtar som går att använda fast att man kan spela dem i ett högre tempo för att barnen ska få lättare att röra sig till musiken.


Vi började med att sjunga och dansa till låten "Sjung och var glad" och sedan så spelade jag upp pippi långstrump sången med black ingvars där gruppen fick spela luftgitarr med improvisation till låten. Efter detta ledde Pippi(Linnea) gruppen med "vipp på rumpan affären" och jag spelade gitarr till medan de andra sjöng och gjorde rörelser till.



Sedan förvandlades jag till Emil i lönneberga och började spela på hujedamej sånt barn han var, men valde sedan att använda mig av den snabbare varianten för att vi inte ville att det skulle vara de traditionella utan vi ville ha mer fart i samlingen. Jag bad då barnen ta fram sida luftgitarrer igen och spela för fullt, sedan blev jag jagad av min "pappa" och sprang in i snickerboa, men Emil vill vara fri som en fågel och vi sprang runt med hjälp av en långdans ut i korridoren och in i musiksalen igen. Det blev som vi hade tänkt oss.

Genom att man gör sånt här med barnen tror jag att de kan få en annan syn på de äldre låtarna då de får en annan rytm som går snabbare och där barnen får möjlighet att verkligen kunna släppa loss och ha roligt till våra sånger som jag tycker är väldigt bra och användbara och det är klart att man inte bara ska ha fartfyllt utan man skall kunna variera och erbjuda barnen olika slags tempo i låtar.

A2

Sen var det grupp A2:s tur att visa vad de hade planerat fram, Deras tema var våra sinnen, vi fick sjunga olika sånger om våra sinnen här kommer en video som visar vad vi fick lära oss och ta till oss av.




Grupp B6

Denna gruppen arbetade mycket med bokstäver tillsammans med musik och detta anser jag är en viktig del i hur man väljer att lyfta in musiken i verksamheten att man visar på att det är nyttigt med musiken för barnen för att de kan lära sig otroligt mycket genom att ha med musiken i sin vardag! Här kommer en video över vad vi gjorde tillsammans med B6 en väldigt bra och intressant idé de kommit på som jag självklart bär med mig ut i arbetslivet.







Grupp A3

När denna gruppen skulle visa vad de hade planerat fick vi börja med att komma in från korridoren och sen in, spännande, det blir alltid en mer spännande upplevelse om man får vänta en stund utanför och fundera lite "vad kommer dom hitta på för roligt" och man kanske till och med kan få en pirrande känsla i magen och detta tror jag är väldigt bra för barnen att de får vänta lite och fundera på vad det är som ska lekas och inte behöva veta direkt vad det är vi ska göra utan att de får komma in i rummet och de bara händer något som de inte riktigt visste att de skulle. Verkligen spännande. De började med att vi blev hälsade på och de sa Godmorgon samtidigt som de sjöng en väldigt behaglig och mysig sång för oss efter detta fick några av oss välja en lapp ur en påse och säga vad det var för djur på bilden och sen om det fanns någon sång man kunde sjunga om de djuret som var på bilden. Vi gestaltade även en hel del och gjorde en massa bra saker som även detta kommer ge mig stor nytta när jag börjar arbeta.















Grupp B4
Denna gruppen hade tema Afrika och vi sjöng om lions som sover och vi sjöng om elefanter och vi dansade som apor och kastade bort otäcka lejon, vi fick dansa mycket tillsammans med gruppen och de upplevde jag var väldigt roligt och spännande att de valde mycket dans och rörelse till musik och detta kan man verkligen använda tillsammans med barnen och prata mycket om djur som finns i Afrika och sjunga och spela om de djur som barnen pratar om. Väldigt roligt och givande.




























Grupp A1
Tillsammans med denna gruppen fick vi fiska upp små fiskar där det stod olika sånger på och vi fick sjunga flera låtar som jag inte har hört innan, bland annat en ny version av "Lilla snigel" Den var mycket snällare än den som jag tidigare hört. Sen var det en ny sång om en fisk som jag inte heller tidigare hade hört. Vi lekte även den leken " Hunden och benet" och då skulle man springa så snabbt man bara kunde och ta sin plats igen innan den som hade gömt "benet" kom. Sen gjorde vi även en väldigt rolig lek med trumman då, man sa olika djur, flugan flyger högt och då ska man hoppa men säger man elefanten flyger högt så ska man inte hoppa, det var svårt jag hoppade på krokodil och den flyger ju inte speciellt högt. Väldigt rolig idé där barnen verkligen får tänka snabbt vilka djur flyger och vilka gör inte och det var inte de enklaste att hinna tänka på om de flyger eller inte.















Dessa 3 tillfällen där vi fått ge och visat varandra olika saker har gett mig väldigt mycket både idéer och tankar om hur jag vill arbeta när jag är färdigutbildad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar