fredag 20 maj 2011

13/5 MING

Denna dagen kom Torben Stenberg och pratade om MING som står för Musik intruduktion för nybörjare i grupp.

Torben pratade om de som Marie också har pratat om att det viktigaste är att vi har kul tillsammans med barnen och kan vi inte spela H7 så hoppar vi bara över de och låter de vara eller spelar något annat just där. Det är inte viktigast att vi spelar rätt utan att vi spelar.

Vi fick göra en ljud saga tillsammans med Torben som handlade om när han hade bråttom och hade försovit sig på morgonen. Vi fick några instrument att välja mellan att spela på och fick utifrån dem göra denna berättelsen/händelsen till ljud. Detta är bra att göra med barn då det är läsförberedande då varje symbol har ett ljud. Barnen får även in skrivriktningen genom att vi går från vänster till höger. I MING-metoden går man efter 3 stycken så kallade byggstenar som är:

LJUD
PULS/RYTM
TONER

Torben visade oss många sånger som man sjunger med pauser, där man lämnar ett utrymme till att skapa andra ljud eller göra andra ljud med kroppen.

Torben berättade också att var och en har sin egna puls alla har inte lika, utan när man ska spela tillsammans måste man hitta en gemensam puls som alla kan spela för att det ska bli en helhet.
























Vi fick även prova på Bygelgitarrer som jag själv tycker är en helt fantastiskt liten fin gitarr. Jag blev tokig i den direkt och hade hemskt gärna köpt in flera stycken för att spela tillsammans med barnen på förskolan, men de kostar en hel del, men senare i mitt liv så ska jag köpa in flera såna och spela tillsammans med mina egna barn och de barn jag kommer möta genom mitt yrke. Det är alltså en gitarr men en bygel som man flyttar för att byta ackord när bygeln är rakt upp spelar man i D-dur och vinklar man bygeln åt höger blir det A-dur och åt andra håller blir det G-dur, jättehäftig och så enkel för barnen att spela på. Bara de får känna på hur det känns att spela och får höra att de kan så kommer de kanske få intresse för att lära sig ta ackorden på en annan gitarr senare. Jag var helt såld på de alla fall, hemskt roligt var det!

Fick även prova på att spela på en liten bas också som även den var enkel, den var ensträngad och kan höll ner på olika färger för att spela ackord.


Torben var full av energi och spred glädje, jag hade verkligen jätteroligt och lärde mig väldigt mycket på just detta sättet, genom att man får göra så lär man sig mer anser jag, därför är det viktigt att vi visar barnen vad man kan göra och hur man kan göra med instrument. Låta dem få prova på sitt sätt. Han spelade flera låtar som även vi fick vara med och spela på. Vi spelade med bygelgitarrer, trummor och även flöjt som även dom var med speciella ackord. Så spelade vi som Marie har gjort med oss, med färgpluttar på golvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar