lördag 5 mars 2011

VFU Områdesdag 2/3 Onsdag

Idag har jag varit på VFU områdesdag, det var som det brukar på Engelbrektsskolan. Denna gången handlade de mycket om tvåspråkihet och språk överhuvudtaget. Mycket givande och intressant områdesdag tycker jag det var denna gången. Två lärare från Engelbrekt berättade om hur de använder sig av Arne Tragetons teori och arbetar med datorerna mycket när det skriver och lär sig. Jag har haft min VFU dels i en klass 1 och i förskoleklass på Engelbrekt och fått se hur de arbetar men jag tycker det är lika farcinerande varje gång. Lärarna har lagt upp det på ett väldigt pedagogiskt och enkelt sätt för barnen.

Min nuvarande handledare var även med och prata om en språkplattform. Hon berättade mycket intressanta saker men en sak som jag fastnade mycket för var när hon frågade om man kan tänka om man inte har något språk, Ahlström(2010) menar på att språket är en förutsättning för tänkandet. Detta är viktigt att vi funderar över anser jag och att det är viktigt att vi tidigt ger barnen ett rikligt språk. Att vi pratar mycket med barnen och även visar barnen att vi lyssnar och hör vad de har att säga.

Mycket givande förmiddag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar