lördag 5 mars 2011

Vald litteratur 2 4/3 Fredag

Idag hade vi vald litteratur tillfälle nummer 2, detta tillfället var det grupp A3 som var först ut.


Grupp A3

Denna gruppen valde att göra en stund med sånger, vi sjöng olika låtar som jag tror var i temat påsk eftersom det var kycklinglåtar :)! Så här lät och såg de ut:





Grupp B6

Den här gruppen hade valt att fokusera på våra 4 årtider. De började med att läsa en dikt som handlade om årtiderna och frågade sedan oss vad den handlade om. Efter detta tog de fram denna bilden som visar våra årtider och månader i en cirkel. Vi fick sedan ställa oss i olika grupper. Vi skulle ställa oss vid den årtiden som vi fyllde i för att sedan räkna vilken årtid som flest fyller år.












Vi dansade och fick höra på en saga medans vi masserade varandra och då lät och såg det ut såhär:

Grupp B4

Denna gruppen valde att arbeta med olika lekar och även ta in musik och en dans från en annan kultur. Vi fick leka "katt och råtta" och vi fick även dansa/gå omkring till en låt på olika sätt beroende på vad det stod för siffra på en tärning som kastades. Så här såg detta ut:

Grupp A2

Vi fick vara med och sjunga, möta musik från pakistan och lyssna till en massage saga.

Grupp B5

Denna gången valde min grupp att rikta in oss på skogen, men fortfarande använda oss av mycket djur och varelser. De övriga studenterna som var barnen, fick följa med på ett besök hos ett stort Troll, och fick även möta en kanin och älgar. Genom att göra detta med barn att som jag skrivit tidigare bjuda på sig själva gör att barnen tycker att det är roligare och att de känner att det är okej att vara tokig och att det är okej att få leka. Det är viktigt att vi pedagoger tillåter att få vara tokig och lite galen.

Lpfö98(reviderad 2010) skriver att förskolan skall vara en miljö där det är möjligt att leka och att barnen blir visade lekens värd och vill vara med. Lpfö98 skriver även som många andra också menar att leken är viktigt för att barnen skall lära sig, det är viktigt anser jag att barnen får fantisera sig bort och göra något de själva vill och få utveckla sin fantasi genom leken.

Här kommer exempel på hur vi valde att lägga upp det så det blir till en rolig, spännande och lärorik stund för barnen.

Grupp A1

Denna gruppen använde sig av två olika djur som var en hare och en sköldpadda, sen skulle två av oss vara antingen hare eller sköldpadda och vi skulle gå som dom (snabbt och långsamt) och försöka ta en tom stol. Efter detta fick vi prova på att göra ett memory också! Titta och se!




Väldigt idé rik och lärorik dag på många sätt, har fått många idéer om hur man kan jobba med olika saker med barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar