Rationelistiskt - det som vi kan, allas samlade tankar om något
Empirisk - Undersökningsbart, studerar, observation, något vi har sett
Konstruktivistiskt - En slags återspegling (skapande gestaltning) gör det begripligt för alla.
och dessa tre finns överallt när vi använder oss av olika kunskaper. När vi läser talar, skriver osv och vi behöver alla tre.
Gunilla pratade även mycket om hur vi kunde se på lärandet, som gjorde att man själv fick en tankeställare. Hur ser jag egentligen på lärandet? Men jag hittade mitt sätt att tänka i de som Gunilla pratade om, det som kändes bra och som jag ansåg som viktigt i lärandet. Vi fick även höra om olika teorier och vilken roll som barnen samt pedagoger hamnar i utifrån olika teorier. Det var spännande att det verkligen stämde att det var så som Gunilla berättade. Gunilla visade även en powerpoint bild där det var om hur vi vuxna har sett på barnet från förr och hur det kan se ut nu, men några av oss menar på att vi kan se dem fortfarande och kan ibland se barnen som de mesta av de Gunilla tog upp.
Efter att vi hade haft en liten föreläsning så fick vi ställa oss upp i en ring. Där vi fick härma Gunilla då hon började med en rörelse, sedan fick vem som helst som kände för att göra någon rörelse göra detta och vi andra skulle hänga på och göra likadant. När vi hade fått prova på att göra olika rörelser så blev vi indelade i grupper för att sedan på gestalta rörelser i en berättelse. Vi fick endast använda oss av de rörelser vi gjorde tidigare i ringen och bara välja 5-6 stycken per grupp. Sedan skulle då detta bli en handling, sen fick vi spela upp detta utan ljud, Nästa steg var att lägga på något ljud för att förklara händelsen, samt ett överraskande ljud och avslutande.
För att se hur vår grupp gjorde detta hänvisar jag er till Anna Freeds musikblogg http://annafreed.blogspot.com/ där hon har lagt upp en video där vi använder oss av ljud för att förklara. Medan vi gjorde detta fick de andra skriva varsin replik som kunde vara med i de vi visade för dem.
Efter att vi hade spelat upp fick vi sätta oss i grupper och titta vad de som hade tittat på oss hade skrivit för repliker, och välja ut några stycken av de repliker vi fått och använda i vår gestaltning! Vi fick även använda oss av stjalar när vi skulle visa vår färdiga gestaltning då vi har gjort den från grunden. Så här blev våran gestaltning med rörelser,ljud,repliker och redskap:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar