fredag 28 januari 2011

Ljudlandskap och födelsedagsfirande!



Idag har vi firat vår underbara,roliga,spralliga och glada lärare Marie som fyller år på måndag då vi har inläsningsdag eller som jag VFU, Marie firades med rulltårta, ballonger och en korg med fullt av spännande saker. Hon fick gå en annan väg till sitt rum denna dagen eftersom att vi hade lagt ut ett spår som ledde till musiksalen och för att hon inte skulle se det direkt fick hon ledas runt en annan väg :)!.

Efter firandet så pratade Marie om ljudlandskap som det även stod på schemat idag, Marie inledde med att ställa frågan kan man blunda med öronen? Jag svarade ja det är klart att man kan det. Marie frågade återigen hur gör man då? Man stänger helt enkelt av de ljud man inte vill höra eller de som någon säger. Man lyssnar helt enkelt inte tar inte till sig det. Vi fick även prata om vad det är för ljud som vi tycker om och inte tycker om. Det var många olika saker som kom upp. Många utav oss hade svårt för gnisslande ljud, som frigolit mot ett fönster eller som Marie Becker sa: Napptugg då ett barn sitter och gnager/biter i sin napp. Vi pratade även om positiva ljud och detta kunde vara till exempel kattspinn,mammasröst och fågelkvitter.

Marie spelade upp för oss hur det låter i rymden :)! De lät nästan ingenting det var ett ljud som pep lite typ, jag tyckte det var ett ganska härligt mysigt ljud medan större delen av klassen tyckte det var otäckt och inte alls behagligt att lyssna till, jag vet inte det är kanske bara jag som är knäpp :)!. Det var en spännande och lärorik dag även idag :)!

Vi fick tips om lite olika hemsidor att titta på om ljud och ljudnivåer och liknande. Vi blev tipsade om olika hörselskydd eller ja såna pluttar som man sätter i öronen. Jag tycker det är bra att vi får information om tinitus och liknande i denna kursen att vi blir medvetna om vad ljud kan göra med våra öron om vi inte är försiktiga.

Marie frågade också vad vi hade sett för något under vår praktik kring ljudnivåer, hur arbetar de för att sänka ljudnivån och så vidare.

Musik är väldigt roligt och jag lär mig så mycket nytt :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar