torsdag 14 april 2011

14/4 Vfu dag nr 6

Idag har jag varit på ytterligare en Vfu dag som blev den 6:e haha, jag tycker det är så roligt att skapa med barnen och göra saker som vi får lära oss om.

Idag höll jag i en samling med barnen och pratade om kor, Jag började med att se vilka barn som var där och uppmärksamma alla barnen, genom att sjunga en låt som de har sjungit med mig förut "vi skickar trumman till "pelle" han spelar medan vi sjunger såhär hurra hurra hur mår du idag, jag hoppas du mår bra"
barnen fick även smaka på mjölk på samlingsmattan, de fick berätta vart mjölken kommer ifrån och då förklarade jag för dem att de inte bara finns kor som ger mjölk och vi började prata om att de finns kor som det blir mat av också. Barnen ville gärna se hur sånna kor och då började jag berätta om gården jag bor på ganska ofta och visade några bilder på traktorn och på höbalarna och ströandet och sådant , sedan pratade vi om vad som kunde finnas i en hage och barnen ropade rakt ut flera grejer, gräs, stenar och flera saker, och när de sa träd så bad jag barnen ställa sig upp för att sjunga "Jag leker träd" och de fick röra på dig och sjunga samtidigt vi sjöng låten 3 gången för att barnen skulle få in rörelserna samtidigt som sången och lära sig sången, sedan sjöng vi om solen och den sången jag hade hade de aldrig hört innan så då blev det extra svårt med att sjunga men efter att vi hade sjungit den så kom några av barnen in i den och sjöng med, så här är texten:

Solen är skön, solen är toppen
solen är varm målar brun hela kroppen
solen som gör det, ger morgon var dag
solen i Borås är bäst tycker jag!

Barnen verkade tycka det var intressant och de satt och lyssnade väldigt noga på de jag hade och säga.

Så varför gjorde jag detta? Jo för jag har haft olika musikaktiviteter och ville använda mig av en vanlig sångsamling men att de samtidigt skulle få röra sig och kanske använda låtar som de inte brukar sjunga så ofta för att de inte ska tröttna. Jag lät barnen få en samling där de fick se, höra,smaka och jag tror att de gjorde att de kunde koncentrera sig bättre, det var vissa barn som hade svårt att sitta still men jag tycker det inte är så farligt om barnen grejar med något på sidan av, då jag har erfarenhet av att de som sitter och grejar med något bredvid kan vara de som lyssnat mest på samlingen sedan, jag anser att man kan låta barnen få undersöka och lära sig på de sätt som de känner är bäst i denna åldern inte bli tvingad att sitta tyst och stilla hela samligen. Jag vill att barnen skall känna att detta är deras samling och att det är för dem och att de ska ha det roligt, Lpfö98(reviderad 2010) skriver:


Att förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker (Lpfö98(reviderad 2010) sid 13)

Det innebär alltså att vi ska lära barnen på ett lustfyllt sätt där de verkligen visar att de har roligt och att de lär sig något genom att i stortsätt leka och ha kul samtidigt. Det anser jag är väldigt viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar