onsdag 13 april 2011

12/4 VFU dag! Målning till musik!

Idag har jag varit på Vfu igen för att göra ytterligare en aktivitet med barnen, denna gången valde jag att barnen skulle få prova på att måla till musik, jag hade innan valt ut vissa låtar som jag ville att barnen skulle lyssna till under uppgiften så det blev lite varierat lugnt och snabbare.

När jag kom förklarade jag för personalen vad jag hade tänkt att göra och testade då skivan i deras bärbara dator på förskolan, jag slog på låten Popular med Eric Saade och då var det en av de minsta som direkt sprang med full fart in i rummet där de brukar spela musik och men tvär stannande när hon hörde att de inte var därifrån musiken kom och fortsätter istället in i nästa rum, tills jag tillslut berättar att det är ifrån datorn som musiken kommer och då kom hon och tittade noga på datorn. Detta tyckte jag var så roligt så var tvungen att ta med detta.

Sedan började jag då med uppgiften senare under förmiddagen, jag började med att ta med mig några barn i taget in i målarrummet där de fick sätta sig ner och måla, jag slog på musiken för att se om barnen reagerade på det och om målningen varierades fartmässigt eller inte. Här kommer en video med den första gruppen barn jag tog in och detta är alltså de som är minst på avdelningen.













Barnen fick även måla en STOR målning, på stora papper som jag rullat ut (se bilden nedan).
En av de mindre pojkarna började att måla fast med sjalarna som låg på golvet väldigt fiffigt :)!



Men sedan började 9 stycken barn från 2-5 år måla på de stora pappret med flaskfärg och med musiken till som vi hade gjort tidigare fast denna gången på det stora pappret, en av tjejerna frågar mig så här: "Fröken får jag måla på mina fötter?" och jag säger "självklart får du det" Givetvis hör alla 9 barnen detta och ropar "Hurra vi får måla på våra fötter" och börjar sedan måla förfullt på sina fötter, Barnen hade det väldigt roligt som ni kommer få se på både video samt bilder, dock skulle jag nog ha tagit några färre barn åt gången då det blev väldigt stor grupp med mycket färg överallt, denna färgen var sådan som var lätt att få bort från de mesta, men det var lite jobb med det ändå, jag fick bära ut barnen till toaletten där de fick bli avskrubbade om fötterna, dessutom blev det väldigt rörligt och ljudligt, trots detta märkte jag att barnen lyssnade till musiken och ibland stampade i takt och gjorde avtryck med fötterna i takt till musiken. Jag tyckte att det gick bra med denna aktiviteten men att jag till nästa gång tar med mig att dela upp barngruppen så det minst blir två grupper av den stora gruppen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar